">
109,109 PÁLYASZÁMÚ GYORSVONATI MOZDONY

Ezt a 109 sorozatú, színeiben is feltuno zöld-piros gyorsvonati mozdonytípust az osztrák floridsdorf-i Mozdonygyár kezdte gyártani 1917-ben. A gozös érdekessége, hogy Európában ez volt az elso olyan mozdonysorozat, amelynél a kazánközépvonal síntol való távolsága elérte a 3000 mm-t. A mozdonyokból az I. világháború végéig az ausztriai vonalakra 44-et, a magyarországi vonalakra 9 darabot állítottak be. Ezekbol 7-et - osztrák tervek szerint - a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára gyártott a Budapest-Adriai tenger között közlekedo gyorsvonatok vontatására. A mozdonyt 1967-ben selejtezték, és a Déli Vasút emlékére a Velencei tó melletti Gárdony vasútállomásán állították ki. 1986-ban a Déli Vasút magyarországi fovonalának 125. évfordulója alkalmából ismét üzembe helyezték.

Legnagyobb sebessége: 100 km/h
">
424 SOROZATÚ MOZDONY

A MÁV talán legismertebb, "Bivaly" becenévre keresztelt gozmozdonya jellegzetes formáját a magas fekvésu, karcsú hosszkazánjának. Az univerzális jármu a MÁV legjobban "bevált" fovonali gozmozdonytípusa volt, melyet egyaránt használtak gyors-, személy-, és tehervonatok továbbítására. Az elso 424,001 sorozatú mozdonyt 1924. április 22-én állították forgalomba. A 424,027 pályaszámú mozdonyt budapesti gépgyárban készült 5000.gozmozdony volt. 1940-ben kezdodött a gozmozdonyok sorozatgyártása háborús célokra. A 424.009 mozdony eredeti állapotát 1986-ban nyerte vissza. A három üzemképes 424 sorozatú mozdony napjainkban nosztalgia forgalomban ma közlekedik.

Legnagyobb sebessége: 90 km/h
">
Jogi nyilatkozat Adatvédelem Engedélyszám: R-00784/1993/2000
Gõzmozdonyok - mavnosztalgia.hu