Kreativitás és valóság közös nyomvonalon – vonatkülönlegességek

2020. március 20. Péntek
Napjaink mostanában nem a megszokott kerékvágásban telnek, az átalakult viszonyok valóságunkat is megváltoztatják. Jelen helyzetben érdemes optimistának lenni, ennek jegyében olyan történeteket hoztunk mára a vasúttörténet világából, amelyek ugyancsak kissé a realitástól távoli elképzeléseken alapulnak. Kreatív álmok, formabontó gondolatok, amelyek esetenként még működnek is, érdemes elgondolkodni azon, hogy néha akár új felfedezések is születhetnek egy-egy vadnak tűnő ötletből!
Nem is kell messzire mennünk, csupán a feje tetejére állítani a vonatok működését: mi lenne, ha a gravitáció ellenében nem a földön levő síneken suhannának a szerelvények? Elsőre bizarr ötletnek tűnhet, de például Japánban 2027-re tervezik bevezetni a lebegő mágnesvasutat, ahol nem kerekek hajtják a vonatot, hanem egy mágneses mező! A vonatok így a tervek szerint akár 500 km/h sebességgel is haladhatnak majd, sőt, az eddigi rekord 603 km/h volt! Elképzelni is nehéz, milyen forradalmi újításnak számít a mágneses levitáció által működtetett vasúti közlekedés, ahol pl. a Tokió és Nagoja közötti 280 km-es távot 40 perc alatt teszi majd meg a vonat, a mostani menetidőt felére csökkentve.



Ez a jövő zenéje, de volt már a múltban is még sosem látott kezdeményezés, méghozzá a General Motors gondozásában. Az 50-es években született meg az ún. ’Aerotrain’, a vonat, ami egy repülőgépet formázott: az ED LWT 12 mozdony mögött olyan 40 fős kocsik sorakoztak, amelyek a cég távolsági buszaiból lettek átalakítva. Levegős lengéscsillapítókat is szereltek ezekbe, azonban ezzel éppen az ellenkező hatást érték el, mint ami a cél volt.



Hasonló repülőgép-vonat keresztezés volt a sínzeppelin a 30-as években, ami végül nem aratott osztatlan sikert, mert működés közben sok hibát találtak. Hátulján egy propellerrel a motorkocsit egy repülőgép benzinmotor hajtotta, és mivel igen könnyű volt a szerkezet, 230 km/h sebességgel is tudott haladni, ami 1931-ben csodaszámba ment! Viszont veszélyes volt, és nehézkes a működtetése, így végül nem terjedt el.

 
 

Van azonban magasvasút, amit használtak is: a németországi Wuppertal Schwebebahn városa olyan sűrűn beépített, hogy hagyományos vasút építésére nem volt lehetőség, azonban a lakosság miatt teljesen indokolt volt. Fogták magukat és egy magasvasúttal „hidalták át” a problémát. A maximum sebesség 60 km/h, de tény, hogy egyedülálló látványt nyújthat a helyi patak fölött futó egysínű pályáról végignézni a tájon a vonat utasainak.




Nos, kedves Olvasó, ahogy a fentiek is mutatják, a valóság lehet inspiráló, vagy kijózanító társa is a kreatív elmének, de egy biztos: változás nélkül nincs fejlődés. Vegyünk példát a fenti feltalálókról, hiszen hittek abban, hogy siker övezi majd a törekvéseiket! Mi is úgy hisszük, a fenti könnyedebb témával egy kis változatosságot hozhattunk Önöknek ezekben a nehéz órákban. Jó egészséget kívánunk mindenkinek!


A bejegyzést írta: MÁV Nosztalgia
További bejegyzések
Jogi nyilatkozat Adatvédelem Engedélyszám: R-00784/1993/2000
Kedves Vendégünk!

Értékesítési irodánk ünnepi zárva tartásáért kattintson ide!

Értékesítési irodánk ünnepi zárva tartása miatt a FOGATHAJTÁS:CSATA utazásokra már csak online, kártyás vásárlással tudnak részvételi jegyet váltani!
Kérjük, hogy online vásárláskor a kártyás, azonnali fizetést válasszák!

KELLEMES ÜNNEPEKET ÉS MÉG BOLDOGABB ÚJ ÉVET KÍVÁN A MÁV NOSZTALGIA KFT.!
Kreativitás és valóság közös nyomvonalon – vonatkülönlegességek - mavnosztalgia.hu