2010. Április 16.

IV. Oldtimer Expo 2010.

IV. Oldtimer Expo
Április 16-18.
Autós és motoros legendák egy helyen!
 2010. április 16. és 18. között, a IV. Oldtimer Expo-n, a Vasúttörténeti Parkban állítják ki a legnemesebb oldtimereket. Az érdeklõdõk több mint 5 ezer négyzetmétert járhatnak be, ahol 230-nál is több jármûvet csodálhatnak majd meg. Az elõzõ évekhez hasonlóan a veterán járgányok nagy része eddig még nem mutatta meg magát a nagyközönség elõtt. Nemcsak a fedett csarnokban, a szabadtéren is várják a kíváncsiskodókat a múlt nagy képviselõi: lesznek autók, buszok, motorok, kerékpárok és teherautók egyaránt. Mint mindig, most is vannak ünnepeltjeink: a 75 éves Jaguár, a 40 éves Opel Manta és a 30 éves Audi Quattro! Most az égi dolgok elõtt is tisztelgünk: 100 éves a magyar repülés!
Természetesen készültünk különlegességekkel és ritkaságokkal. Íme, egy kis ízelítõ:
A IV. Oldtimer Expo vendége lesz egy Wanderer W25K típusú gyönyörûség, amely Horthy István autója lehetett egykoron. Az óriást Ifjabb Horthy Miklós is sûrûn vezette, errõl egy fénykép is tanúskodik majd a rendezvényen. Az biztos, hogy a két, hazánkba került példány közül ezt a Hess-féle képviselet hozta be, de hogy ki vette át tõle, az a korabeli anyagokból nem derül ki. Viszont a két magyarországi példány közül egy a kormányzó idõsebb fiáé, egy pedig Kohner Auguszta bárónõ tulajdonában volt.
A német Wanderer márka az Audi négy karikájának egyikét szimbolizálja. A W 25 K kora egyik legszebb roadstere, mindössze 259 példányban készült kabrió változatával együtt. 1936-38 között, az akkori szokások szerint kézi munkával, egyenkénti szereléssel rakták össze a példányokat. Az alvázat a Wanderer szállította, a karosszéria a stuttgarti Baur cégnél készült.
A világon csak kettõ darab létezik az Opel Kapitän Hebmüller Cabriolet-bõl, ebbõl egy az Oldtimer Expo-n mutatkozik be! Ennek a típusnak a különlegességét többek között az adja, hogy az Opel gyár az autónak csak az alvázát, a futómûvét, a motorját és a kocsi orrészét gyártotta. A karosszéria többi részét a németországi Hebmüller cég egyéni megrendelésre, saját igényeknek megfelelõen készítette. Opel szakértõk azt mondják: elképzelhetõ, hogy mindössze 15-20 darab készült belõle. Az autó akkoriban nagyon korszerûnek és megbízhatónak számított- több Mercedes típust is megelõzve. A háború után ez volt az elsõ 6 hengeres típus, melyet az amerikai hadsereg megrendelésére a németek újra gyárthattak. Ez az 1940-bõl származó óriás 55 lõerõs volt, de már 125 km/h sebességgel döngetett az utakon. Most mintegy 20 millió forintot ér.
Ami önmagában impozáns: a Rolls Royce 20/25 Hooper Limousine ("Goshawk"). Az Oldtimer Expo-n bemutatkozó darab 1933-ból való. 3669 köbcentis motorja majdnem 51 lóerõre volt képes, ezzel 119 km/h sebességet tudott elérni. Ebbõl a típusból mindössze 18 darab készült – veszett drágán. Eredeti ára 1560 font, ebbõl a pénzbõl nagyjából 10-12 darab átlagos jármûvet lehetett venni. 6 hengeres soros motor, szervo fék 4 keréken, dupla gyújtásrendszer – igazi királynõ.
Ferrari 250 GT tipo 508C. Az 1958-ban készült járgánynak az elmúlt 30 évben csupán egy tulajdonosa volt, aki miután hozzá került a kétüléses, Farina karosszériás kocsi, átépíttette az egyébként a Ferrarinak is bedolgozó Bachelli & Villa cég, és új ruhát szabatott rá. A mechanikus elemeket a Dienna e Silingardi, egy szintén a gyárnak bedolgozó cég specialistái módosították, a Dunlop dobfékekekt lecserélték tárcsafékes rendszerre és az eredetileg 240 lóerõs motor teljesítménye 280-ra növekedett. Az átalakítások után a kocsi a Tour de France autóversenyre kifejlesztett gyári gépekhez hasonló tulajdonságokat kapott. Jelenleg hazánkban esik át egy minõségjavító restauráláson ez a svájci tulajdonban lévõ maranelloi paripa.
Aston Martin DB5. Az 1963 és 65 között készített járgányok egyike James Bond legismertebb szolgálati autója, legelõször a Goldfinger epizódban mutatkozott be. Az extra felszereltségû autóban minden volt, ami szem-szájnak, illetve titkos ügynöknek ingere: katapultülés, fedélzeti géppuskák, ködgyártó, az útra olajat kiöntõ mechanizmus, telefon, tv, és, és, és... A mai, internetezõs világban már másképpen gyûlnek az információk, de a hatvanas években még bizony el kellett távolítani a kellemetlen vetélytársakat és erre kiválóan és látványosan felelt meg ez a pompás gép. A DB rövidítés a cég tulajdonosának, David Brown-nak monogramja. 3995ccm-es soros, hathengeres motorját a lengyel számazású Tadek Marek tervezte, akinek munkájával a cég legendás hírnevét magalapozta. Teljesítménye 286 lóerõ, legnagyobb forgatónyomatéka 3850-es fordulatszámnál 390Nm, ami korában élenjáró, de még manapság is tekintélyes adat. Végsebessége 232 km/h, ezzel az autóskártyában már nyerni is lehet. A kiállított DB5-öst az angliai gyár szakemberei restaurálták. A nálunk bemutatandó darabról nincs közreadható fotó, ezért is kell élõben megnézni. A csatolt kép csak illusztráció, az elõtte álló fiatalember Sean Connery, sajnos õt nem látjuk élõben a rendezvényen.
Vér, veríték és könnyek: ezzel ünnepel a tízéves Totalcar. A youngtimerekkel (vagyis még a 30. évüket be nem töltött autókkal és motorokkal) szépen kidekorált megjelenésüket az a Csikós Zsolt-féle 1960-as Mercedes koronázza meg, melynek vesszõfutásos magyar honosítását oly sokan követhettük végig az interneten. Bravúrszámuk karosszériájának szürke színe alatt érzõ négyhengeres dobog. A keresztelõn Dezsõ nevet kapott hõs viszontagságos útján a svédországi Domsjöbõl lábon indult hazafelé, közben egy finn kamion lebombázta a hátsó sárhányóját, majd motorhiba miatt tréleren folytatta megpróbáltatásait, míg végül szeretõ kezek begurították  egy itthoni mûhelybe, ahol gyors és szakszerû munkával visszaállt kiváló egészsége. Hogy hol van Domsjö? Elég, ha azt mondjuk, hogy Hamburg még nincs félúton? Az út porát sem látni a kocsin, tekintettel arra, hogy végig téli viszonyok között hozta haza a szerkesztõség válogatott csapata élükön a boldog tulajjal. Dezsõ szünet nélkül tart fogadóórát, csakúgy, mint a többi 230 öreg jármû.
És amivel Szörnyella de Frász furikázik: a Panther De Ville. Az angol Panther cég a 70-80-as években, kézi munkával gyártott autókat készített, zömében kétüléses roadstereket. A De Ville változatból 59 db látta meg a napvilágot: 13 darab kétajtós Convertible (cabrio) és 46 négyajtós, kemény tetõs Saloon kivitel. A kocsi karosszériája alumínium. Ilyen autóval járt többek között Elton John, Kenny Rogers, Rock Hudson, Oliver Reed, Johnny Holiday, és a szaudi herceg. A 101 és 102 kiskutya címû filmben a Glenn Close által megszemélyesített Szörnyella De Frásznak (Cruella De Ville) egy átalakított, 2 ajtós, Panther De Ville volt az autója. Ez a darab a Párizs melletti Euro Disney-ben látható. A IV. Oldtimer Expo-n bemutatkozó De Ville-t Christian Anders, német énekes megrendelésére készítették. A kocsi 2006-ban megúszott egy tûzvészt úgy, hogy körülötte mintegy 50 oldtimer veszett oda.
Évfordulósaink közül:
A 30 éves Audi Quattro. Az Audi idén ünnepli a quattro hajtás megszületésének (hivatalos bemutatójának) 30. évfordulóját. A quattro hajtás a mára már legendássá vált típusban, az Audi Quattro-ban debütált, több ilyen autó is vendégeskedik a IV. Oldtimer Expo Quattro standján. Mára a fogalmak kissé összemosódtak: ha ma valaki "Audi Quattro"-t emleget, mindenki egy akármilyen négykerék-meghajtású Audira gondol, holott az "Audi Quattro" valójában EGY bizonyos autó volt, az az autó, amelynek megjelenése mind a rally világát, mind a közúti közlekedést forradalmasította. Ez volt a világon az elsõ, közúti közlekedésre szériában gyártott, állandó összkerékhajtású modell. Ahogy a versenypályákon sokáig nem talált méltó ellenfélre, a közúton is méltán vívott ki elismerést magának a quattro-hajtás. Míg 1984-ig csak az Audi Quattro-kat szerelték ezzel a hajtással, mára már sokadik generációját építik be a legmodernebb Audi típusokba. Az autó, amelyet a többi négykerékhajtású Auditól megkülönböztetendõ, napjainkban csak õs-Quattro-ként vagy (németül) "UrQuattro"-ként neveznek, mára kultuszautóvá vált, amely nem utolsó sorban a versenypályákon elért eredményeinek, és a típussal összefonódó legendás versenyzõknek, Walter Röhrl-nek, Stig Blomqvist-nek, Michele Mouton-nak és Hannu Mikkola-nak köszönhetõ.
Téma az égbõl: 100 éves a Magyar Repülés
1910. január 10-én szállt fel elsõként egy magyar mérnök által tervezett, magyar irányítású repülõgép Magyarországon. Adorján János a Szitakötõ nevû géppel 92 métert repült, ami az akkori technikai eredményeket nézve hatalmas dolognak számított. Az elsõ magyar készítésû repülõ pontos mása jelenleg a Közlekedési Múzeumban van.
Magyarországon egyébként elõször 1909.október 17-én szállt fel repülõgép egy rákosmezei légi bemutató keretein belül. A látványos produkciót Louis Blériot, a La Manche csatorna elsõ átrepülõje tartotta a hazai közönségnek. Ez (forrás: Bakos Attila, Repüléstörténeti Társaság honlapja)
A IV. Oldtimer Expo-n közelrõl látható repülõgépek:
Kvasz 1. A Békéscsabán született szlovák származású Kvasz András építette. A repülõ 1910 végére készült el, az elsõ próbákat még 1910-ben végezte, de sikeres repülést csak 1911 áprilisában hajtott végre. Akkor az 1,5 km hosszú mezõt egyenesben, teljes biztonsággal képes volt átrepülni. Kvasz András ezt követõen 1914-ig még további 5 gépet épített, melyekkel Rákos mezõ egyik legnépszerûbb, és egyik legtöbb repülõnapot bemutató pilótája volt.
Cimbora: 1941-ben tervezte Magyarország legtermékenyebb konstruktõre Rubik Ernõ, ez a 11. gépe volt, tehát a típusjele R-11 B. A szintén Rubik Ernõ nevéhez kötõdõ esztergomi repülõgépgyárban 50 db-ot építettek belõle a Nemzeti Repülõ Alap részére, de 1944-ben az Erdélyi Repülõgép Építõ Üzemben is készült belõle még további 12 darab. Ez volt Magyarország elsõ 2 üléses kiképzõ repülõgépe. Sportrepülõ kiképzésre használták, de pár darabot a Honvédség hadijelben is repültetett. A típushoz fûzõdik az azóta eltörölt magyar idõtartamrekord is, 1944-ben 20 óra 44 percet repültek vele, majd ezt 1948 augusztusában 15 óra 7 percre növelték. A típusból jelenleg 1 darab repül, amit 1984-ben a Repülõgépes Szolgálat farkashegyi tanmûhelyében épített két repülõasztalos, Schmidt Lajos és Léber Károly.
Nyitva tartás:
Április 16. péntek:  13.00 - 22.00
Április 17. szombat:  09.00 - 22.00
Április 18. vasárnap:  09.00 - 18.00
Jegyárak:
0-6 évig:                ingyenes
6-12 éves korig:  1.000 Ft
12 év fölött:         2.500 Ft
 pénteki napra:   1.800 Ft
Jegyek kizárólag a helyszínen válthatóak.
(Kultúra utalványt és üdülési csekket elfogadni nem tudunk)
Kerekes székes látogatóknak a belépés ingyenes.
Kizárólag pénteken minden iskolás csoport (általános-, középiskolai és fõiskolai-, egyetemi hallgató) 10 fõ feletti létszámmal kedvezményes, 1000 Ft-os áron látogathatja a kiállítást.
Minden 10. tanuló után egy fõ felnõtt kísérõ belépése ingyenes!
Diákigazolvány bemutatása kötelezõ!
Cím:
MAGYAR VASÚTTÖRTÉNETI PARK
1142 Budapest, Tatai út 95.
További információ: http://www.oldtimerexpo.hu/ 

Menetrend (tervezet)

Képek az utazásról:
2010
« előző év következő év »
Január
10. Utazzon velünk az Európa Kulturális Fõvárosa megnyitó ünnepségre!
Február
12. Álomutazás a Velencei karneválra 14. Gyertyafény Express
Március
19. Kárpátalja Expressz Beregszászra 20. Tavaszi zsongás a Mecsek alján 27. Dunakanyari kirándulás 28. Tavaszváró szezonnyitó Mozdony Matiné
Április
05. Húsvét Hétfõ Gödöllõn gõzmozdonnyal 16. IV. Oldtimer Expo 2010. 16. Gyertyafény Express 17. Élményvonattal a gyulai Pálinkafesztiválra 24. Nosztalgia vonattal Nagykanizsa-Kotoriba vasútvonalának 150 éves évfordulójára! 24. Rákóczi Expressz Kassára 25. Mozdony Matiné-Gõzmozdonyok napja 29. Wolsztyn Expressz
Május
01. Szécsényi kirándulás élményvonattal 09. Verdi Terezinben 15. Esztergomi kirándulás 21. Pünkösd Krakkóban 23. Mozdony Matiné - Motorkocsik parádéja 28. Gyertyafény Express 29. Fotósvonat a Bezárt Mellékvonalakon II. 30. MINIMAX Gyermeknapi Vándorcirkusz
Június
05. PORT.hu Bringavásár 09. Luxusutazás Isztambulba 09. Boszporusz Expressz 12. Dunakanyari kirándulás 19. Múzeumok Éjszakája 19. Nosztalgiavonattal Pozsonyba 26. Élményvonattal a Balaton Északi partján fotómegállássokkal 26. X. Pilis Rally 27. Mozdony Matiné - A kormányzati jármûvek
Július
03. 150 éves a Székesfehérvár - Komárom vasútvonal 10. Dunakanyari kirándulás 11. 10 éves a Vasúttörténeti Park 12. Mozdony Matiné Étkezõkocsik bemutatója 13. Vasutas családos csereüdülés Franciaországban 19. Utazás az Árpád gyorssínautóbusszal Balatonboglárról Budapestre 25. Mozdony Matiné - A Boldog Békeidõk gasztonómiája 31. Villányi bortúra 31. Bortúra élményvonattal Villányba 31. 140 éves a Villány - Eszék vasútvonal 31. Élményvonattal Goran Bregovic pécsi koncertjére
Augusztus
05. Stefánia vonat 05. Stefánia fesztivál toto megoldásai és nyertesei 07. Farkas Bertalan Expressz 21. IV. Kerti Vasutak Találkozója és Kiállítása 27. Gyertyafény Express 27. XXV. Nemzetközi Ásványbörze és Ékszerkiállítás 29. Venice Simplon-Orient-Express a Vasúttörténeti Parkban
Szeptember
05. Egyenlõ esélyek napja 11. Esztergomi kirándulás 11. Élményvonattal Zólyomba 18. X. Közép-Európai Gõzmozdony Grand Prix és VI. Nemzetközi Étkezõkocsi Találkozó 24. Gyertyafény Express
Október
02. Dunakanyari kirándulás 03. Mozdony Matiné - Az 1900-as évek elején és az I.és II. Világháború között készült jármûvek 03. Élményvonattal Bécsbe és Strasshofba 09. Bakonyban a Balaton 15. Gyertyafény Express 17. Közlekedési Nap Gyermekeknek 30. Élményvonattal a Csabai Kolbászfesztiválra
November
11. Gyertyafény Express 13. Gõzvonatású Élményvonattal Nagyváradra 14. Józsi a gõzúthenger avatása 27. „Kell egy jó barát” Családi Nap és Segélykoncert
December
03. GyermekcsoportoknakTélapó Expressz 03. Télapó Expressz indul a Vasúttörténeti Parkba 04. Retro Pullman Expressz Bécsbe 04. Advent Bécsben Élményvonattal 05. Télapó Expressz indul a Vasúttörténeti Parkba 07. Karácsonyi fényvillamos 11. Retro Pullman Expressz Bécsbe 11. Advent Bécsben Élményvonattal 17. Gyertyafény Express 18. Retro Pullman Expressz Bécsbe 18. Advent Bécsben Élményvonattal 29. Tschikosch, Gulasch, Pussta, Piroschka
Jogi nyilatkozat Adatvédelem Engedélyszám: R-00784/1993/2000
IV. Oldtimer Expo 2010. - mavnosztalgia.hu